آلاله

بیا با گل لاله بیعت کنیم... که آلاله ها را حمایت کنیم...

شهید ابوالفضل اسدی
شهدای اهر و هوراند

شهید ابوالفضل اسدی

 

زندگینامه شهید بزرگوار

در روز دهم شهریور ماه سال ۱۳۴۲ نوزادی پا به عرصه هستی نهاد تا سال ها بعد مدافع انقلاب اسلامی که از همان سال ها با فریادها و رهبری امام خمینی (ره) شروع شده بود باشد. این نوزاد که بر پیشانی اش بهره مندی از نعمت شهادت نوشته شده بود، ابوالفضل نام گرفت زیرا او را می خواستند همچون ابوالفضل با رشادت در میدان های نبرد حق علیه باطل حاضر شود.

شهید ابوالفضل اسدی فرزند آقابالا که از کودکی از ذکاوت و هوش بالایی برخوردار بود و در یک خانواده مذهبی و مومن زندگی می کرد تحصیلات ابتدائی خود را در دبستان احمد اهری سابق (شهید علیزاده فعلی) ‌شروع کرد. وی دوره راهنمائی را در مدرسه راهنمائی حسن اعتمادی سابق (شهید مدنی فعلی) سپری و جهت تکمیل تحصیلات عمومی در دبیرستان آیت الله طالقانی اهر ثبت نام و چهار سال دوره متوسطه را با نمراتی خوب به اتمام رساند.

 

 

چون در آن سال ها دانشگاه ها تعطیل بودند شهید اسدی در آزمون ورودی مراکز تربیت معلم شرکت و با عالی ترین رتبه موفق به تحصیل در رشته علوم اجتماعی می شوند پس از اتمام تحصیلات تربیت معلم، به مدت دو سال در روستای مجیدآباد از توابع شهرستان اهر مشغول به شغل مقدس معلمی می شوند و آنگاه با بازگشایی دانشگاه ها و پذیرش دانشجو، ایشان موفق به قبولی در رشته حقوق و علوم قضایی می شوند. در این دوران که در تهران مشغول به تحصیل بودند سه بار عازم جبهه های حق علیه باطل شده و نهایتاً در سال ۱۳۶۶ همزمان موفق به کسب مدارج عالی دنیوی و اخروی می شوند یعنی همزمان با توفیق شهادت، دعوتنامه ورودی دوره هفتم رشته حقوق بین الملل نیز به منزلشان واصل می شود، ایشان در هجدهم فروردین ماه سال ۱۳۶۶ در عملیات کربلای ۸ در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل می شوند، خداوند درجاتشان را عالی تر نماید.

شهید اسدی ضمن اینکه در دوران تحصیلات در تمامی پایه ها و مقاطع تحصیلی جزو برترین ها بود در عین حال در فعالیت های جنبی نیز توفیق فراوانی داشت به طوریکه در مسابقات قرآنی بطور مکرر مقام اول را کسب کرده و حتی در سطح استان نیز مقام برتر کسب کرده است. وی یکبار نیز بعنوان شاگر ممتاز دارالتبلیغ اسلامی قم شناخته شده است. در سطح شهر نیز در تشکیل محافل قرآنی فعال و حضور مستمر در اینگونه هیات ها داشته است. فعالیت های او قبل و بعد از انقلاب اسلامی در مساجد امام خمینی (ره) (مسجد سفید سابق)، حاج معین (مسجد صاحب الامر (عج) فعلی)، ابواسحق، مسجد محمدرسول الله (‌مسجد شکلوی سابق) و مسجد مسگرخانه (شهداء فعلی) هنوز هم در یاد و خاطر دوستان و آشنایان باقی است.

او اغلب به عنوان مکبر در نمازهای جماعت حضور داشت و نیز در دعای کمیل با سوز وگداز عرفانی اش شرکت میکرد.

 

 

حال که با زندگی تحصیلی و مذهبی این شهید بزرگوار آشنا شدید که همه مجموعه اظهارات خانواده، دوستان و آشنایان وی بود، جا دارد آن شهید والامقام را از بعد سیاسی اش نیز بشناسیم:

 

انقلاب اسلامی و شهید ابوالفضل اسدی

 شهید ابوالفضل اسدی از همان زمان که حرکت های مردمی برای پیروزی انقلاب اسلامی شکل می گرفت در راهپیمایی های دانش آموزی شرکت می کرد و نیز به پخش اعلامیه های امام خمینی (ره) می پرداخت یوسفعلی اسدی برادر شهید در این مورد می گوید: در خیابان شهید بیگلری (فعلی) تظاهراتی که از طرف مردم برگزار شده بود ماموران دولتی شاه شروع به متفرق کردن آنها میکنند و شهید ابوالفضل اسدی هم به یکی از کوچه های جنب مسجد شکلی می رود در آن کوچه منزل یکی از ماموران شهربانی قرارداشت و آن مامور وقتی صدای تیراندازی را می شوند و از منزل خارج می شود با شهید اسدی مواجه می شود ایشان را گرفته و به شهربانی می برد. ایشان را در شهربانی مفصل کتک می زنند و از ناحیه سر و صورت شدیدا زخمی می کنند. پس از مدتی با من تماس گرفته و گفتند که به شهربانی مراجعه کنم من رفتم و از نزدیک اوضاع برادرم را دیدم. مامور گفت که تعهد داده و او را ببرم من که ناراحت شده بودم گفتم اینجا شما باید حافظ جان و مال مردم باشید چرا او را به این وضع انداخته اید؟ سپس به عنوان اعتراض گفتم: من او را نمی برم شما هم می خواهید بکشیدش می خواهید آزادش کنید! پس از آنکه من برگشتم او را با تعهد کتبی برادر زنم آزاد کرده بودند شهید اسدی پس از دمیدن فجر انقلابی نیز کماکان در اطاعت امام راحل بود در این مدت یوسفعلی برادر شهید می گوید: « بعد از انقلاب در جهاد سازندگی که امام دستور داده بودند به کمک روستائیان در درو محصولات و … بدون دریافت حق الزحمه می شتافت و زمانی که دانشجو بود در بسیج دانشجویی و در انجمن اسلامی دانشگاه فعالیت داشت» دوستان شهید اظهار می دارند که وی در مقابل افکار التقاطی می ایستاد و با افرادی که به گروه های ضد انقلاب وابسته بودند هرگز ارتباط برقرار نمی کرد و اگر یکی از دوستانش منحرف می شد و به گروهک ها می پیوست با او قطع ارتباط می کرد. در اظهارات دوستانش آمده است که شهید اسدی با اساتید دانشگاه که علیه انقلاب و نظام مقدس اسلامی حرف می زدند مقابله می کرد و حتی در یک مورد با یکی از اینها درگیر شد.

 

 

 خصوصیات اخلاقی شهید بزرگوار

بدیهی است کسانی که مقام عالی شهادت را درک می کنند و به این نعمت عظمای الهی می رسند از هر حیث نمونه و الگوی مردم می باشند و اخلاق نیز از بارزترین خصوصیات متعالی آنهاست.

 

وصیت نامه شهید بزرگوار

بسمه تعالی

 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص

با حمد و سپاس بیکران خداوند سبحان و سلام و درود بر تمامی انبیاء و اوصیاء خصوصا خاتم الانبیا محمد (ص) و بر وصی و خلیفه بلافصل آن حضرت امیر المومنین (ع) و آخرین وصی آن بزرگوار ولی الله المنتقم و بقیه الله الاعظم امام دوازدهم شیعیان حضرت مهدی (ع) و نائب عام آن حضرت مرجع عالیقدر و رهبر کبیر انقلاب آیه الله العظمی امام خمینی که با ندای خود جوانان ما را از خواب غفلت بیدار نمود و روحیه ایثارگری و شهادت طلبی را در آنها زنده کرد و بدینوسیله اسلام و وطن عزیز اسلامی ما را بیمه نمود.

اینجانب از اینکه توفیق حاصل شد که در این ایام به جبهه بروم خداوند بزرگ را شکرگزارم و چون مطالبی بود و وظیفه احساس کردم بدین ترتیب اعلام می نمایم اولا از پدر و مادر میخواهم که بنده را حلال کنند و ان‌شاءالله می کنند چون سعه صدر و بزرگواری ایشان بیشتر از آن است که راضی شوند من در آتش جهنم بسوزم از این جهت به خدا پناه میبرم و از آنها میخواهم اگر ان‌شاءالله شهادت نصیبم شد با اعمال و رفتارشان مبلغ اهداف و آرمان انقلاب اسلامی باشند و مثل سابق رفتار داشته باشند که مایه شادی دوستان انقلاب باشند در مقابل ضد انقلاب چه آشنا و چه غیر آشنا اظهار ناراحتی نکنند.

 از برادران و خواهرم و تمام اعضای خانواده که همیشه بنده مایه زحمت برای ایشان بوده ام و نتوانستم وظیفه ام را در برابر آنها انجام دهم حلالیت می طلبم و از خداوند طلب مغفرت دارم.

از تمام دوستان و آشنایان که خدای ناکرده شاید از بنده ناراحتی دیده باشند و یا به هر ترتیب نتوانسته باشم حقی که در گردن بنده دارند ادا نمایم حلالیت می طلبم.

 برادران و خواهران دینی، خدا را از یاد نبرید و جنگ را فراموش نکنید که بقول امام عزیز: جنگ را فراموش نکنید که عزت و شرف ما در گرو همین جنگ است به واجبات عمل کنید و مستحبات را حتی الامکان بجا آورید.

 سجده زیاد کردن بر خدا اثر روحی عمیقی برانسان می گذارد برادران عزیز احساس وظیفه میکنم که این تجربه را به شما گوشزد نمایم. برادران مواظب رفتارتان باشید با کسی که هم نشین و رفیق هستید ببینید او چه اثری در ایمان شما میگذارد آیا بر کارهای خیرتان می افزائید یا خدای ناکرده برعکس.

 برادران همیشه کارهای خوبتان را فراموش کنید و به کارهای بدتان فکر کنید تا بیشتر در فکر اصلاح نفس شوید و مواظب حرفهائی که میزنید باشید که خدای ناکرده غیبت مؤمنی یا آبروی کسی را نبرده باشید.

در ضمن کتب زیر را که در تهران دارم به کتابخانه دانشکده علوم قضائی میدهید عبارتند از: شرح لمعه – شرایع – فقه تبصره – شرح سبوطی – سبوطی – ترجمه معنی – اصول مظفر – قاموس قرآن – قرآن در مورد کتب مابقی که در تهران و در اهر هستند را هر طور که صلاح میدانید.

بار پروردگارا: رهبر کبیر انقلاب ما را حفظ بفرما.

خدایا: روح شهدای ما را شاد بگردان

و اسرای ما را آزاد و بر معلولین ما صبر و استقامت عطا فرما.

معبودا : ما را نیامرزیده از دنیا نبر و در پیش اولیائت در روز قیامت شرمنده مساز.

خداوندا: ما را در دنیا و آخرت از علماء ربانی و اولیائت کنار نکن و بر پدران و مادران ما که باعث شده اند ما مسلمان و شیعه بدنیا بیاییم رحمت بفرست.

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

 

تصویری از مزار پاک شهید بزرگوار

در حال بروزرسانی

پیکر مطهر این شهید بزرگوار در گلزار شهدای شهرستان اهر (ردیف چهارم، ستون هفتم از سمت چپ) به خاک سپرده شده است.

 

لینک های مرتبط با شهید بزرگوار
لینک کوتاه

برچسب‌ها
نظرات
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.