آلاله

بیا با گل لاله بیعت کنیم... که آلاله ها را حمایت کنیم...

شهید ابراهیم عمله زاده
شهدای اهر و هوراند

شهید ابراهیم عمله زاده

 

شهید گرانقدر ابراهیم عمله زاده در چهارم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۵ در یک خانواده متدین و مذهبی در شهر اهر دیده به جهان گشود.
مادر ایشان از افرادی بسیار متدین و اهل عبادت بودند و این باعث شد تا ابراهیم نیز متدین به بار آید. او پا به عرصه تعلیم و تربیت نهاد و بعد از وارد شدن به کلاس درس چنان شور و شوقی از خود نشان داد که باعث تحسین همگان شد و معلمان و مربیان رضایت خود را از وی اعلام کردند.
در سن ۱۲ سالگی بود که فعالیت‌های انقلابی مردم ایران به اوج خود رسید و ابراهیم نیز هم‌پای سایر ایرانیان برای پیروزی انقلاب اسلامی از خود فعالیت نشان می‌داد. ابراهیم فردی بسیار مومن و باهوش و زرنگ بود و به عضویت مجله امید انقلاب به عنوان خبرنگار افتخاری درآمده بود. شهید ابراهیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عضویت بسیج درآمد و تمام توان خود را برای کمک رسانی و جمع آوری آذوقه برای اعزام به جبهه ها از خود نشان داد.

 


ابراهیم سرانجام طاقت نیاورد و خود نیز به فرمان حضرت امام خمینی (ره) عازم جبهه های حق و نبرد گردید. در آنجا نیز ابراهیم تا حد توان به رزمندگان کمک می کرد تا اینکه در عملیات کربلای ۵ در گردان الحدید لشکر ۳۱ عاشورا در منطقه شلمچه و در پنجمین روز بهمن ماه سال ۱۳۶۵ در اثر اصابت ترکش دعوت حق را لبیک گفته و به شهادت رسید.

روحش شاد باد

 

 

متن گفتگو و مصاحبه سایت تابان خبر با مادر شهید بزرگوار

سرویس فرهنگی تابان خبر: همه‌ی ما خبرنگاران می دانیم که فعالیت در عرصه‌ی خبر و اطلاع رسانی کاری بسیار ارزشمند ولی دشوار است، حال تصور کن خبرنگارانی هم بودند که نه تنها در شرایط عادی بلکه در دل تانک و تفنگ علاوه بر دفاع از خاک وطن، با عشق به رسالت خبرنگاری خود عمل کرده و راهی میدان جنگ شدند.

اگر عشق به نوشتن و قلم زدن در راه حق داشته باشی می بینی روزی سر از جنگ و جبهه درمیاوری، شهید ابراهیم عمله زاده – خبرنگار بود و ۱۷ سال سن داشت، با عشق در میدان نبرد هم جنگید و هم گزارشگری کرد، قلمش سلاح او بود و با آن پیام ایثار، شهادت و پیروزی رزمندگان را به جامعه منتقل می کرد، خبرنگار عاشقی که توانست با خون و قلم خود، از آرمان‌های نظام و انقلاب دفاع کند.

شهید ابراهیم عمله زاده، متولد سال ۱۳۴۵ اهل شهرستان اهر بود که فعالیت رسانه‌ای خود را در ۱۸ سالگی در سال ۱۳۶۳ با مجله امید انقلاب آغاز کرد، البته طولی نکشید که او با تبعیت از فرمان امام راحل و با انگیزه عمل به تکلیف شرعی خود در سن ۱۸ سالگی، عازم جبهه‌های نور علیه ظلمت شد و سرانجام در عملیات سرنوشت ساز کربلای پنج، در پنج بهمن ماه  ۱۳۶۵ در گردان الحدید لشکر ۳۱ عاشورا، شربت شهادت را نوشید.

 

 

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ رسانه ای و رشادت های این خبرنگار شهید در میدان جنگ، با مادر بزرگوار او گفت‌وگویی می‌کنم:

از فعالیت‌های رسانه ای خبری شهید عمله زاده بفرمایید؟ در جبهه نیز به کار خبری می پرداخت؟

مولود شیرازی هستم، ۴۲ سال داشتم که جگر گوشه‌ام را تقدیم امام حسین (ع) و امام خمینی (ره) کردم، پسرم ابراهیم در سال ۱۳۶۳ با مجله امید انقلاب آشنا و به کار خبری در این مجله مشغول شد، کارت خبرنگاری او را هنوز هم برای خود نگه داشته‌ام، ابراهیم بیشتر اقدامات مربوط به ستاد جنگ، کمک های مردمی به جبهه‌ها و خبراعزام رزمندگان را به جبهه اطلاع رسانی می‌کرد. طبق اسناد موجود فعالیت رسانه ای خوبی داشت ولی از اینکه اخباری ازعملیات هایی که در آن‌ها حضور داشت نیز ارسال می‌کرد، اطلاعی ندارم، البته طبق نقل قول همرزمانش او همواره در جبهه نیز فعالیت خبری بیشتری داشت ولی با توجه به پیچیدگی عملیات کربلای پنج و ناموفق بودن عملیات کربلای چهار، فرصتی پیدا نکرد تا تمامی رویدادها را به تحریر در بیاورد.

از اینکه پسرتان در جبهه به شغل دشوار و پرمسئولیت خبرنگاری مشغول بود چه حسی داشتید؟ ناراحت نبودید که چنین مسئولیت دشواری را برعهده داشت؟

نه اصلا ناراحت نبودم چون‌که وجود خبرنگارانی مانند پسرم ابراهیم در جبهه لازم بود تا رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان را به قلم در آورده و به گوش مردم برسانند، او افتخار این را داشت که با رساندن خبرهای مهم موجب دلگرمی مردم و رزمندگان شود، او خبرنگار خبره‌ای بود و تبادل اطلاعات را بین مردم و رزمندگان چه در جبهه و چه در پشت میدان نبرد، به خوبی انجام می داد، ابراهیم عزیزم لیاقت این را داشت که با قلم و اسلحه به مردم و رزمندگان جبهه خادمی کند.

در مورد اخلاق و رفتار پسر شهیدتان بفرمایید. ارتباط مادر و فرزندی تان چگونه بود؟

از نظر من همه ی شهدا، انسان‌های آزاده و شریفی بودند و همگی اخلاق و رفتار خوبی داشتند، ابراهیم عزیزم نیز اخلاق و رفتاری نرم، حسنه و بزرگ منشی داشت، ارتباط صمیمی فرزند و مادری ما در حلقه خلوص، صداقت و احترام گرمی بود.

 

 تصویر آثار به یادگار مانده از شهید بزرگوار

با گذشت چهار دهه از دوران دفاع مقدس، همچنان برخی برجای مانده ها از اشیاء و وسایل شخصی شهدا حاوی هزاران حرف ناگفته است.

 

قابل توجه است که در حال حاضر دبستانی در شهرستان اهر به نام مبارک این شهید بزرگوار مزین گشته است.

 

تصاویری از مزار پاک شهید بزرگوار

پیکر مطهر این شهید بزرگوار در گلزار شهدای شهرستان اهر (ردیف هفتم، ستون شانزدهم از سمت چپ) به خاک سپرده شده است.

 

لینک های مرتبط با شهید بزرگوار
لینک کوتاه

برچسب‌ها
نظرات

۱ نظر ثبت شده

تصویر نمایهٔمعتاد چایخونه ی حرم معتاد چایخونه ی حرم ۱۸ خرداد ۰۳، ۱۵:۵۳
ابراهیم جان دست های ما رو بگیر بلکه بتونیم بت درونمون رو بشکنیم...
تصویر نمایهٔ آلاله ‌ ‌ ‌ آلاله ‌ ‌ ‌ ۱۸ خرداد ۰۳، ۱۶:۰۱
سلام علیکم...
الهی آمین... ان‌شاءالله که شهدا دست همه ما رو بگیرند...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.